Wanneer je “gewoon” gezond eet, heb je geen voedingssupplementen nodig. Dus “gewoon” elke dag fruit, groente, vezeltjes, beetje zuivel etc. dan komt het goed, ook gedurende de wintermaanden die aanstaande zijn.

 

Alleen; dat “gewoon” daar zit het addertje onder het gras! Om te beginnen zijn voedingsrichtlijnen gemiddelden, en zijn de enige differentiaties geslacht en leeftijd. En achter deze twee gaat al een wereld aan verschillen schuil die elk gemiddelde onderuit kan halen. Daarbij, een retorische vraag: wie haalt het om consequent de gemiddelden te halen? Dus dan maar gewoon voor alle zekerheid in de maanden met de “r” dagelijks een multi, toch?!

Iedereen die zich wat meer verdiept in voeding wordt al snel kranjorem van de voortdurend wijzigende inzichten. Krankjorem of gefascineerd: voeding is een levend vakgebied waarin veel te leren valt. Geruststellende gedachte: basis natuurvoeding is grotendeels hetzelfde gebleken en krijgt nu meer wetenschappelijke onderbouwing.

 

Als we even bedenken dat pas begin vorige eeuw vitamines werden ontdekt! Zeevaarders wisten al door ervaring dat verse groenten en fruit hun bemanning gezond hield. Waarom, daar hadden ze nog geen idee van, dat werd eeuwen later pas geduid.

 

En zo bouwen we jaar na jaar kennis over voeding (én gezondheid) op, in een leerproces zonder eind. Laten we daarom ook niet doen alsof we alles al weten over voeding. Voedingsrichtlijnen zijn een dappere poging om wat houvast te beiden, en daarvoor ook waardevol. Echter zoals gezegd: het zijn slechts gemiddelden, en daarmee makkelijk te bediscussiëren.

 

Vitamine D, en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, is van dit leerproces een illustratie. Menigeen zal als ouder/ verzorger, weten dat in de eerste levensjaren vitamine D als supplement wordt aanbevolen. In kunstmatige zuigelingenvoeding wordt vitamine D volgens wetgeving zelfs toegevoegd. Dit vitamine D is namelijk belangrijk voor bot en spieropbouw, maar ook voor een goede weerstand.

 

In de afgelopen jaren zijn de aanbevelingen voor vitamine D een paar keer aangepast, en naar boven bijgesteld.

 

Dierlijke producten en zonlicht zijn belangrijke bronnen van vitamine D. We kunnen namelijk zelf uit zonlicht vitamine D aanmaken. Echter dit bleek in de maanden november tot en met maart veel minder op te gaan! Eén reden om de aanbeveling aan te passen.

 

Van de dierlijke producten is vette vis een heel belangrijke bron: inderdaad denk maar even aan de levertraan. Alleen Nederlanders zijn nog steeds matige viseters. Nog een reden om de aanbeveling aan te passen.

 

Uit onderzoek bleek dat de rol die vitamine D speelt bij het sterk houden van de botten bij iets ouderen veel groter is dan eerst aangenomen. En dat bij het ouder worden minder vitamine D in de huid wordt gemaakt. Een reden om de aanbeveling voor de leeftijdscategorie 50+ aan te passen.

 

Enzovoort.

 

Als je vervolgens ook nog eens een specifiek voedingspatroon volgt komen er nog weer aanvullende aanbevelingen bij, denk aan vegetarisch of veganistisch. Of wanneer je een chronische ziekte hebt, waarbij de opname in de darmen van vitamine D niet optimaal verloopt.

 

Iedere professional die regelmatig met voeding werkt, ontkomt er niet aan zich zeer regelmatig bij te scholen. Het is anders geen doen om op de hoogte te blijven. Een rondje op internet langs websites van diverse professionals laat zien dat menigeen nog steeds de oude aanbeveling voor vitamine D communiceert (5 microgram ipv 10).

 

En hoe gaat natuurvoeding dan samen met het gebruik van voedingssupplementen? Dat is een hele goede vraag, die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Want met een perfecte natuurvoedingsleefstijl zal je inderdaad meestal geen suppletie nodig hebben.

 

Maar ook hier geldt dan weer: en wanneer je dan chronisch ziek bent? (Zelf)medicatie slikt? Of je bent een zeer fanatieke sporter? Of vanuit diverse afwegingen, waaronder de afweging duurzaamheid, kiest voor een vegetarisch eetpatroon?

 

Kennis over voeding, waaronder vitamines, helpt ook om tot een individueel afgestemd advies te komen. Ikzelf weet dat wanneer ik weer spierkrampen begin te krijgen, of ontstekingen in de mond, dat het weer tijd is voor een voedingssupplement. Terwijl mijn voedingspatroon behoorlijk volgens het boekje is. Blijkbaar zijn er momenten waarop er toch meer nodig is, dan wat mijn voeding kan bieden.

 

En; ik ben natuurlijk ook niet gemiddeld…

 

December 2017, Ellen J. Folkersma, leider Kraaybeekerhof Academie, in samenwerking met Henny de Lint, natuurvoedingskundige en verbonden als docent aan de Kraaybeekerhof Academie

 

Weer helemaal op de hoogte zijn van de laatste inzichten over voedingssupplementen? Schrijf je in voor de studiedag Voedingssupplementen 13 januari.

Psst... Wil je deze pagina delen?